Site logo
Sticky header logo
Mobile logo
  • Strona główna
  • Nowy Testament
  • Audio
  • O tłumaczeniu
    • Ekumeniczny Przekład Przyjaciół
    • Nota wydawnicza do wydania internetowego
  • Kontakt
PrevWstęp do Drugiego Listu do TesaloniczanNextWstęp do Drugiego Listu do Tymoteusza

Wstęp do Pierwszego Listu do Tymoteusza

Uwagi wstępne. Trzy pisma Pawła : Listy do Tymoteusza i List do Tytusa, począwszy od XVIII wieku,. są nazywane „listami pasterskimi” lub „pastoralnymi”, są bowiem skierowane do pasterzy. Trudno ustalić czas i miejsce ich powstania. Najczęściej sytuuje się ich napisanie pod koniec życia Pawła, w Macedonii lub w Rzymie, między rokiem 58 a 63. 

Tymoteusz urodził się w Listrze (kolonia rzymska w Azji Mniejszej), z ojca poganina i matki Żydówki. Podczas swego pierwszego pobytu w tym mieście Paweł prawdopodobnie osobiście ochrzcił młodego Żyda oraz poddał go obrzezaniu i zabrał z sobą, gdy mu go poleciła lokalna wspólnota chrześcijańska. Tymoteusz towarzyszył apostołowi w drugiej i trzeciej podróży misyjnej i dzielił los Pawła w więzieniu. Jest wspominany w Listach Pawłowych i księdze Dziejów Apostolskich. Tradycja chrześcijańska widziała w nim biskupa Efezu. 

Wskazania teologiczne. Pierwszy list zaczyna się słowami: „Paweł, apostoł Chrystusa Jezusa, Zbawiciela naszego […] przesyła pozdrowienie Tymoteuszowi, prawowitemu dziecięciu w wierze” (1 Tym 1,1–2). I przypomina: „Kiedy szedłem do Macedonii, prosiłem cię, byś pozostał w Efezie i przykazał niektórym, by nie nauczali inaczej niż my” (1,3). Chodziło nie tylko o jakieś wczesne herezje (początki gnozy), ale także o mity i „niekończące się rodowody, które służą raczej sporom” (1,4). Starożytni Grecy lubowali się w baśniach (gr. mytos) na temat początków miast i rodów; mnożyły się też spekulacje żydowskie odnośnie do historii patriarchów i innych bohaterów Starego Testamentu. Paweł stwierdza: Nie służy to budowaniu Domu Bożego (gr. oikonomia teou), nie służy woli Boga, który przykazuje „miłość z czystego serca” (1,5). 

Przypuszcza się, że uczniowie Pawła w pół wieku po jego śmierci (trzecie pokolenie chrześcijan) próbowali ograniczyć działalność kobiet w Kościele i narzucić mu model bardziej patriarchalny, co znalazło też wyraz właśnie w listach pasterskich. Następnie autor podaje kryteria wyboru biskupa (3,1–7), diakona i diakonisy (3,8–13); postępowanie przełożonych kościelnych ma być też bez zarzutu w oczach ludzi spoza Kościoła (3,7). A tymczasem na nowo zachęca go do stawienia czoła heretykom, którzy na przykład zabraniają małżeństwa, powstrzymują się „od pokarmów, które Bóg stworzył” (4,3). Przypomina wyraźnie: „każde stworzenie Boże jest dobre” (4,4). 

Wskazania etyczne. Paweł wzywa do głoszenia zdrowej nauki, do pobożności i do dawania dobrego przykładu (4,6–16). Domaga się okazywania szacunku wiernym (5,1–2), a zwłaszcza wdowom – i podaje wskazówki, jak z nimi postępować (5,3–16). Naucza, by prezbiterzy byli sprawiedliwe traktowani (5,17–22), podkreśla, że szczególna cześć należy się tym, „którzy trudzą się w Słowie i nauczaniu” (5,17). Od niewolników domaga się, aby uznali „swoich panów za godnych wszelkiej czci”, dodając: „ci zaś, którzy mają panów wierzących, niech tego nie wykorzystują, niech nimi nie pogardzają, dlatego że są braćmi” (6,1–2). Uwidacznia się tutaj odejście od Pawłowego ducha wolności, również w kwestii niewolnictwa, przez jego faktyczną akceptację jako sytuacji normalnej nawet w rodzinach chrześcijańskich. 

Paweł ostro potępia chciwość, „niczego bowiem nie wnieśliśmy w ten świat ani też niczego wynieść nie możemy (6,7), a korzeniem wszelkiego zła jest miłość pieniądza (6,10). Paweł wyznaje: „Chrystus Jezus przyszedł na świat zbawić grzeszników, z których pierwszym jestem ja” (1,15). A Tymoteusza ostrzega: „Nie zaniedbuj w sobie daru łaski” (4,14). I zachęca: „Tocz piękną walkę wiary, chwyć się życia wiecznego […] strzeż tego, co ci powierzono” (6,12.20). Ale przejmuje się również kłopotami żołądkowymi ucznia: „Samej wody już więcej nie pij, lecz używaj trochę wina” (5,23). 

ks. Michał Czajkowski

Wybierz księgę
Nowego Testamentu

Ewangelia wg św. Mateusza
Ewangelia wg św. Marka
Ewangelia wg św. Łukasza
Ewangelia wg św. Jana
Dzieje Apostolskie
List do Rzymian
1 List do Koryntian
2 List do Koryntian
List do Galatów

List do Efezjan
List do Filipian
List do Kolosan
1 List do Tesaloniczan
2 List do Tesaloniczan
1 List do Tymoteusza
2 List do Tymoteusza
List do Tytusa
List do Filemona

List do Hebrajczyków
List św. Jakuba
1 List św. Piotra
2 List św. Piotra
1 List św. Jana
2 List św. Jana
3 List św. Jana
List św. Judy
Apokalipsa św. Jana

© 2022 bibliaprzyjaciol.pl