Site logo
Sticky header logo
Mobile logo
  • Strona główna
  • Nowy Testament
  • Audio
  • O tłumaczeniu
    • Ekumeniczny Przekład Przyjaciół
    • Nota wydawnicza do wydania internetowego
  • Kontakt
PrevWstęp do Drugiego Listu św. PiotraNextWstęp do Drugiego Listu św. Jana

Wstęp do Pierwszego Listu św. Jana

Autor, adresaci, czas i miejsce powstania. W zasadzie Pierwszy List Jana nie jest listem, a raczej kazaniem lub pismem okólnym (por. Ga i Ef). Listami są dwa dalsze jego pisma. One powstały obok Ewangelii Janowej i Apokalipsy w latach dziewięćdziesiątych po Chr. w Efezie, stolicy rzymskiej prowincji Azji, gdzie przebywał św. Jan. List jest adresowany do kościoła (lub grupy kościołów) na terenie Azji. Ma jednak znacznie szerszy wymiar: jest Słowem Bożym, które za pośrednictwem apostoła zostało skierowane do wszystkich chrześcijan. Pismo streszcza naukę apostoła Jana, który przedstawia siebie jako naocznego świadka Jezusa Chrystusa (1 J 1, 1–3). 

Wątki teologiczne. List zawiera różne treści teologiczne: sprawy dogmatyczne nierzadko przeplatają się z etycznymi. Są też w nim ostrzeżenia skierowane przeciwko fałszywym nauczycielom: „wielu teraz powstało antychrystów” (2,18.22; 3,10; 4,2–3). Napisał tak o ludziach, którzy nie uznawali nauki apostolskiej, że Jezus Chrystus, Syn Boży, przyszedł na świat w ciele ludzkim. Nauki te ujawniły się wyraźniej dopiero w II wieku. po Chr. w gnostycyzmie, który dążył do połączenia idei pogańskich, judaistycznych i chrześcijaństwa w jeden system religijno-filozoficzny. Ale ze wczesnymi przejawami gnozy Kościół miał już do czynienia w tamtym czasie. Odmianą gnozy był doketyzm, którego zwolennicy głosili, iż Jezus nie był w pełni człowiekiem i miał tylko „pozorne ciało”. Tej nauce przeciwstawia się apostoł Jan, nauczając, że Jezus jest Chrystusem, Bogiem, który przyszedł na świat w ciele ludzkim, by zgodnie z wolą Ojca dokonać dzieła zbawienia. Jan wyraźnie świadczy: „Ten jest prawdziwym Bogiem i życiem wiecznym” (5,20).

Do zagadnień wstępnych należy jeszcze pewien szczegół wymagający wyjaśnienia. Otóż we fragmencie listu (5,7–8), w łacińskich przekładach Nowego Testamentu pojawia się dodatek, który dla jasności podaję w cudzysłowie i nawiasie kwadratowym: [„Albowiem trzej są, którzy świadczą na niebie: Ojciec, Słowo i Duch Święty”]. Natomiast tekst kanoniczny inaczej brzmi: „Gdyż troje jest, którzy świadczą: Duch i woda, i krew, a tych troje jest ku jednemu” (5,7–8). Nie wiadomo, jak ów dodatek znalazł się w łacińskiej wersji listu, ale przyjmuje się, że jest to tekst późniejszy. Mógł pojawić się w jakimś papirusie z IV wieku. i z niego przeniknął do Wulgaty (łaciński przekład Nowego Testamentu, 406 r. po Chr.), a z Wulgaty – do tekstu biblijnego. W najstarszych rękopisach greckich nie ma tego fragmentu i dlatego nie jest uwzględniany we współczesnych przekładach Nowego Testamentu.

Treść i orędzie listu. 1. Społeczność z Bogiem: świadectwo o Bogu (1,5–7), chrześcijanin a grzech (1,8–2,2), poznanie Boga (2,3–6), nowe przykazanie (2,7–11), chrześcijanin a świat (2,12–17). 2. Trwanie w wierze: ostrzeżenie przed antychrystem (2,18–27), dziecięctwo Boże (3,1–10), miłość wzajemna (3,11–18), odwaga dzieci Bożych (3,19–24). 3. Wiara – drogą do życia: Duch prawdy i duch kłamstwa (4,1–6), Bóg jest miłością (4,7–21), zwycięska wiara (5,1–8), świadectwo Boga (5,9–12), grzech ku śmierci (5,16–17), Syn Boży, Jezus Chrystus „jest prawdziwym Bogiem i życiem wiecznym” (5,13–21). Orędzie listu brzmi: „Bóg jest światłością” (1,5) i „Bóg jest miłością” (4,8.16).

 Mieczysław Kwiecień

Wybierz księgę
Nowego Testamentu

Ewangelia wg św. Mateusza
Ewangelia wg św. Marka
Ewangelia wg św. Łukasza
Ewangelia wg św. Jana
Dzieje Apostolskie
List do Rzymian
1 List do Koryntian
2 List do Koryntian
List do Galatów

List do Efezjan
List do Filipian
List do Kolosan
1 List do Tesaloniczan
2 List do Tesaloniczan
1 List do Tymoteusza
2 List do Tymoteusza
List do Tytusa
List do Filemona

List do Hebrajczyków
List św. Jakuba
1 List św. Piotra
2 List św. Piotra
1 List św. Jana
2 List św. Jana
3 List św. Jana
List św. Judy
Apokalipsa św. Jana

© 2022 bibliaprzyjaciol.pl