Site logo
Sticky header logo
Mobile logo
  • Strona główna
  • Nowy Testament
  • Audio
  • O tłumaczeniu
    • Ekumeniczny Przekład Przyjaciół
    • Nota wydawnicza do wydania internetowego
  • Kontakt
PrevWstęp do Listu do RzymianNextWstęp do Pierwszego Listu do Koryntian

Wstęp do księgi Dziejów Apostolskich

Autor, dedykacja, czas i miejsce powstania księgi. Księgę zawdzięczamy Łukaszowi, poganinowi z urodzenia, lekarzowi z zawodu, towarzyszowi Pawła oraz autorowi trzeciej księgi Ewangelii. Dzieje stanowią jakby drugi tom Łukaszowego dzieła. Powstały około roku 80 po Chr. Ten Syryjczyk o greckiej oczywiście kulturze pochodził prawdopodobnie z Antiochii Syryjskiej, gdzie „uczniowie zostali nazwani chrześcijanami” (Dz 11,26) i gdzie księga prawdopodobnie powstała. Dzieło to – w odniesieniu do swej księgi Ewangelii – autor dedykuje tajemniczemu Teofilowi (Dz 1,1; por. Łk 1,4). 

Charakter i treść księgi. Dzieje Apostolskie świadczą o rozszerzaniu się Ewangelii „w Jeruzalem i [w] całej Judei, i w Samarii, i aż po krańce ziemi” (1,:8). I gdy Eewangelia Łukaszowa miała optykę chrystologiczną (Jezus był nieustannie w drodze do świętego miasta Jeruzalem, gdzie miało się dokonać Odkupienie), to Dzieje Apostolskie (Dobra Nowina poniesiona z Jeruzalem w świat) mają optykę eklezjologiczną i duchową: apostołowie świadczą o więzi między Jezusem i Kościołem. Jest to niejako pierwsza historia Kościoła; opowiada jednocześnie o dziejach nie wszystkich apostołów, lecz przede wszystkim Piotra, a zwłaszcza Szawła-Pawła i innych świadków Ewangelii.

Pisząc dla chrześcijan wywodzących się z pogaństwa grecko-rzymskiego, ich rodak Łukasz dzieli się z nimi swoim najświętszym przekonaniem: Kościół, złożony z Żydów i pogan, jest mocno osadzony w ludzie żydowskim, w jego Bożym wybraniu, i kontynuuje misję uniwersalną, którą obdarzył go Bóg, objawiając się w jego historii. Oczywiście wybranie i misja Izraela trwa – Kościół nie wszedł na jego miejsce (por. Rz 9–11). Ten poganin z Syrii jest nie tylko świetnym grecystą – uważany jest także za najlepszego w Nowym Testamencie historyka. Ale jest przede wszystkim teologiem. Nie ogranicza się do opowiadania o minionych wydarzeniach i podawania dat – czyni to jako „sługa Słowa” (Łk 1,2). Pokazuje, że ten sam Duch Święty, gwarant jedności, działał w życiu Jezusa i działa we wspólnocie chrześcijańskiej. Podkreśla koherencję historii zbawienia.

Kościół i Izrael. W epoce, kiedy dzięki Pawłowi i jego współpracownikom chrześcijaństwo rozszerzyło się już w całym Iimperium Rrzymskim, poczynając przeważnie od lokalnych gmin żydowskich, Łukasz pokazuje, iż nie zrywa ono z judaizmem, lecz zakorzenione w nim kontynuuje go w historii zbawienia, zanosząc Imię Jedynego Boga, Boga Izraela, „aż po krańce ziemi” (Dz 1,8). Tak więc od dnia Pięćdziesiątnicy w Jeruzalem (Dz 2,8–11), gdzie ludzkość była reprezentowana przez Żydów przybyłych z całego świata, rozpoczyna się głoszenie „Ewangelii wszelkiemu stworzeniu” (Mk 16,15) i dwaj Żydzi zostali wybrani przez Boga do otwarcia na Ewangelię świata pogańskiego. Piotr jest zaproszony przez Ducha Świętego, aby przyjął do wiary chrześcijańskiej Korneliusza, „setnika kohorty zwanej italską” (10,1.45; 11,17), a zZmartwychwstały Jezus posyła faryzeusza Szawła jako apostoła narodów: „Idź, bo ja poślę ciebie daleko do pogan” (Dz 22,21; 9,15; 26,17). 

Łukasz pokazuje też, iż dokonana przez większość Żydów odmowa przyjęcia Jezusa jako Mesjasza stanowi tajemniczy zamysł zbawczy Boga: „aby uczynić to, co zamierzyła Twoja ręka i rada [Twoja] przewidziała” (Dz 4,28). Kładzie też nacisk na wierność apostołów przepisom Tory oraz koherencję między Pierwszym Testamentem i doktrynami faryzejskimi a wiarą w zmartwychwstanie Chrystusa i nasze.

Pierwsza część Dziejów koncentruje się głównie na apostolskiej działalności Piotra i wspólnocie chrześcijańskiej, pokazując, jak bardzo jest ona wkorzeniona w lud Izraela i żyje jego Biblią, odczytując ją w świetle Chrystusa zmartwychwstałego. 

Natomiast druga część, poświęcona przede wszystkim działalności i nauczaniu Pawła, opowiada o rozszerzaniu się Słowa w świecie grecko-rzymskim i o tym, jaki posłuch znajduje Dobra Nowina w uszach i sercach pogańskich. To, co czynił Piotr, czyni teraz na skalę o wiele większą Paweł. Ale Piotr pierwszy otworzył bramy Kościoła poganom. Czasem przesadza się w podkreślaniu różnic i sporów między oboma apostołami. Rzeczywiście, różne mieli charaktery i umysłowości, zadania i możliwości, różną ocenę sytuacji. 

Orędzie księgi. Kiedy Jezus przybył do Jerozolimy i został ukrzyżowany, zdawało się, że wszystko się skończyło (zob. Łk 24,19–21), a przecież to był początek wielkiej ekspansji Ewangelii. Podobnie było później: dotarła ona do Rzymu, ale jej głosiciele, Piotr i Paweł, zostali zamordowani. Dzieje są jakby niedokończone, przerwane, bez zakończenia: Paweł jest w Rzymie, aresztowany, głoszący Królestwo Boże – i co dalej? To koniec?... 

Owo „urwanie się” tekstu to zamierzona otwartość na ciąg dalszy: z Rzymu pójdzie Ewangelia w świat daleki, dotrze nad Wisłę i Odrę… Słowo rozchodzi się po całym Imperium Romanum i potem po całym okręgu ziemskim dzięki świadkom Jezusa ukrzyżowanego i żywego, nawet wtedy, a raczej zwłaszcza wtedy, kiedy czekają ich „więzy i udręki” (Dz 20,23). Świadków można uwięzić, „Słowa łaski” (Łk 4,22) są wolne i wyzwalające. I to jest wieczna aktualność orędzia Dziejów Apostolskich.

ks. Michał Czajkowski

Wybierz księgę
Nowego Testamentu

Ewangelia wg św. Mateusza
Ewangelia wg św. Marka
Ewangelia wg św. Łukasza
Ewangelia wg św. Jana
Dzieje Apostolskie
List do Rzymian
1 List do Koryntian
2 List do Koryntian
List do Galatów

List do Efezjan
List do Filipian
List do Kolosan
1 List do Tesaloniczan
2 List do Tesaloniczan
1 List do Tymoteusza
2 List do Tymoteusza
List do Tytusa
List do Filemona

List do Hebrajczyków
List św. Jakuba
1 List św. Piotra
2 List św. Piotra
1 List św. Jana
2 List św. Jana
3 List św. Jana
List św. Judy
Apokalipsa św. Jana

© 2022 bibliaprzyjaciol.pl