Site logo
Sticky header logo
Mobile logo
  • Strona główna
  • Nowy Testament
  • Audio
  • O tłumaczeniu
    • Ekumeniczny Przekład Przyjaciół
    • Nota wydawnicza do wydania internetowego
  • Kontakt
NextWstęp do Ewangelii św. Marka

Wstęp do Ewangelii św. Mateusza

Autor, adresaci i czas powstania księgi. Ewangelia zwana Mateuszową powstała prawdopodobnie około 80 roku (w Syrii?) z wcześniejszych źródeł. Bibliści utrzymują, że jej autorem był Mateusz, jeden z dwunastu apostołów Jezusa (9,9). Jej pierwszymi adresatami byli chrześcijanie przede wszystkim żydowscy, skonfliktowani ze swymi braćmi z ugrupowania faryzeuszy, którzy po powstaniu przeciw Rzymianom (po roku 70) postanowili zewrzeć szeregi ludu Izraela, by ratować jego tożsamość religijno-narodową. W kontekście tego konfliktu i problemów rodzących się w samej wspólnocie chrześcijańskiej księga przybliża nam Osobę i dzieło Jezusa Chrystusa jako Dobrą Nowinę także dla nas, żyjących dzisiaj.

Treść i orędzie księgi. W Ewangelii dominuje motyw: obietnica−spełnienie. Autor opracowuje na nowo otrzymaną tradycję o Jezusie w świetle Starego, czyli Pierwszego Testamentu, przy czym to nie Osoba i dzieło Jezusa są interpretowane z punktu widzenia Biblii Hebrajskiej, lecz odwrotnie: Biblia jest wyjaśniana z punktu widzenia Wydarzenia Jezusowego. Ta chrystologiczna relektura Pierwszego Testamentu widoczna jest w akcentowaniu Dawidowego pochodzenia Jezusa (1), w losie Dzieciątka, przez który przebija historia Jego ludu (2), w Kazaniu na Górze (5–7), w opowiadaniach o cudach (8–9), których sens mesjański podaje Jezus uczniom Jana Chrzciciela (11,2n.), powołując się na słowa Izajasza (35,5–6; 61,1). Rzuca się przy tym w oczy skłonność ewangelisty do podawania tzw. cytatów refleksyjnych: „To wszystko zaś stało się, aby wypełniło się, co zostało przez proroka powiedziane od Pana” (1,22). Zwraca uwagę też pozytywny stosunek do Prawa (Tora): „Nie mniemajcie, że przyszedłem unieważnić…” (5,17). 

Ten ewangelista Kościoła, świadek Wspólnoty założonej przez Jezusa z Nazaretu, w której On jest obecny aż do skończenia świata (28,20), umieszcza działalność Jezusa między dwoma biegunami historii zbawienia: partykularyzmem i uniwersalizmem. (1) Jest w niej widoczny ów biegun partykularny, żydowski, który misję ziemską Jezusa i Jego uczniów odnosi do zagubionych owiec z domu Izraela (10,5–6; 15,24). (2) Jednakże już w pierwszym zdaniu Ewangelii obok tytułu „syn Dawida” (mesjańska dynastia izraelska) umieszcza Mateusz tytuł „syn Abrahama” (1,1) i z kolei ten tytuł wskazuje na drugi biegun jego chrystologii: uniwersalizm. Przecież Abraham jest nie tylko praojcem ludu wybranego, ale także ojcem narodów pogańskich, wybranym na pośrednika Bożego dlatego, żeby byli błogosławieństwem (Rdz 12,3). Ten akcent uniwersalistyczny widoczny jest również u pogańskich mędrców ze Wschodu (por. 2,1–11); jest to pokłon oddany królowi Żydów, a prowadzi do Niego Gwiazda Dawida. Oznacza to, że tylko dzięki Mesjaszowi, który pochodzi z Żydów (por. J 4,22), poganie mogą poznać, że On jest Zbawicielem. Ewangelia zawiera też polecenie zmartwychwstałego Pana: „czyńcie uczniami wszystkie narody” (28,19). 

Jedynym Panem (Kyrios) chrześcijan i całego świata jest Żyd Jezus ze szczepu Dawidowego. Kościoła nie można zatem odłączyć od Jezusa i Jego ludu, gdyż on nie zajął miejsca Izraela, ale – wewnątrz jednego Ludu Bożego – uformował się autonomicznie jako społeczność braterska, zgromadzona liturgicznie wokół Chrystusa, w której Piotr i apostołowie otrzymują od Niego specjalną odpowiedzialność. Królestwo Jego Ojca podobne jest do ziarnka gorczycy i do zaczynu (13,31.33), rośnie i działa w Jego Kościele, ale zarazem przerasta go, jest jego nadzieją i powołaniem: „Ojcze nasz, któryś [jest] w niebie… niech przyjdzie Królestwo Twoje…” (6,9–10).

ks. Michał Czajkowski

Wybierz księgę
Nowego Testamentu

Ewangelia wg św. Mateusza
Ewangelia wg św. Marka
Ewangelia wg św. Łukasza
Ewangelia wg św. Jana
Dzieje Apostolskie
List do Rzymian
1 List do Koryntian
2 List do Koryntian
List do Galatów

List do Efezjan
List do Filipian
List do Kolosan
1 List do Tesaloniczan
2 List do Tesaloniczan
1 List do Tymoteusza
2 List do Tymoteusza
List do Tytusa
List do Filemona

List do Hebrajczyków
List św. Jakuba
1 List św. Piotra
2 List św. Piotra
1 List św. Jana
2 List św. Jana
3 List św. Jana
List św. Judy
Apokalipsa św. Jana

© 2022 bibliaprzyjaciol.pl